Amterne spillede før kommunalreformen en central rolle i færdselssikkerhedsarbejdet og kommunerne overtog efterfølgende denne vigtige rolle fra amterne sammen med Vejdirektoratet. Vejdirektoratet fik som kompensation tilført midler fra staten til at videreføre dette trafiksikkerhedsarbejde gennem oprettelsen af seks nye Vejcentre. Desværre har Vejdirektoratet i forbindelse med en netop gennemført besparelsesrunde, hvor man blandt andet halverer antallet af Vejcentre, besluttet at nedlægge varetagelsen af formandskabet og sekretariatsbetjeningen for trafiksikkerhedsudvalgene og dermed forsvinder tilsyneladende også de øremærkede midler til landsdækkende trafiksikkerhedstiltag for knap 32 mio. kroner årligt.
Kommunernes rolle på trafiksikkerhedsområdet ændrede sig som følge af kommunalreformen. Mange kommuner fik flere veje som følge af kommunesammenlægninger og deres opgave med at varetage trafiksikkerheden på vejnettet voksede. Ved kommunalreformen blev der derfor indgået en politisk aftale om, at staten som kompensation for nedlæggelse af amterne skulle oprette seks Vejcentre. De seks Vejcentre blev oprettet som selvstændige enheder, med Vejcenterchefer, som øverste ledere. De blev geografisk spredt ud i landet så de kunne fungere som den lokale og regionale indgang for trafikanter, kommunale myndigheder, politi, interesseorganisationer, erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og borgere mv. Ved hvert Vejcenter blev der oprettet et Færdselssikkerhedsudvalg. Med aftalen fik Vejdirektoratet tildelt knap 32 mio. kroner årligt til at løfte amternes tidligere arbejde med at gennemføre primært landsdækkende trafiksikkerhedskampagner.
Ved en netop gennemført sparerunde har Vejdirektoratet besluttet at halvere antallet af Vejcentre og derfor har Vejdirektoratet vurderet, at det vil være for vanskeligt at opretholde Vejdirektoratets arbejde i de lokale færdselssikkerhedsudvalg. Beslutningen om at indstille dette arbejde er dels en konsekvens af, at arbejdet i Vejdirektoratet nu lokaliseres på færre tjenestesteder, dels en besparelse i sig selv.
I KTC har vi fuld forståelse for de økonomiske udfordringer som Vejdirektoratet står overfor de kommende år og at der nogle gange skal prioriteres hårdt for at kunne få budgetterne til at hænge sammen. Men vi undres samtidigt over at en så vigtig beslutning med så vidtgående konsekvenser for landets kommuner ikke er blevet drøftet på politisk niveau i samråd med bl.a. kommunerne og Politiet. De landsdækkende kampagner har over en bred kam sikret en markant nedgang i antallet af personskader i alle kommuner og i 2011 kan vi faktisk brøste os med det laveste antal trafikdræbte nogensinde. En meget stor del af æren for denne nedgang skal findes i de landsdækkende kampagner gennemført med Vejcentrene og de lokale Færdselssikkerhedsudvalg som tovholdere.
Med Vejcentrenes forsvinden frygter KTC at den brede opbakning til at gennemføre landsdækkende trafiksikkerhedskampagner vil forsvinde. Mange mindre kommuner har været 100 % afhængige af den hjælp de tidligere har modtaget fra Vejcentrene til at kunne gennemføre kampagner. Og uden tilskud i form af gratis kampagnemateriale og kampagnekoncepter fra Vejcentrene vil denne indsats formentlig svinde ind til et minimum.
Fjernelse af det regionale niveau i trafiksikkerhedsarbejdet vil som det væsentligste medføre øget risiko for at den kommunale indsats reduceres og at mangfoldigheden af færdselssikkerhedsindsatsen forsvinder. Før amterne gik aktivt ind i kampagneindsatsen blev der kun gennemført kampagner af den halv-offentlige organisation Rådet for Større Færdselssikkerhed, nu Sikker Trafik.
De store landsdækkende kampagner havde ikke den trafiksikkerhedsmæssige gennemslagskraft, idet afstanden fra det centralt udsendte budskab til borger/trafikant var for stor. De kampagner der blev gennemført havde derfor ringe effekt på ulykkesstatistikken. Først da kampagneindsatsen blev forankret regionalt – først gennem amterne og siden gennem Vejcentrene – kom resultaterne som en betydelig nedgang i antallet af personskader i trafikken.
Hjemløse Færdselssikkerhedsudvalg
Sammen med de seks Vejcentre blev der ved kommunesammenlægningen oprettet seks decentrale Færdselssikkerhedsudvalg (FSU), med repræsentation af interesseorganisationer, kommuner, politi, Regioner og Sikker Trafik.
De Lokale Færdselssikkerhedsudvalg har bidraget til trafiksikkerhedsarbejdet gennem nyskabende og lokale indsatser. Mange gode initiativer har haft deres vugge i De Lokale Færdselssikkerhedsudvalg. Ved nedlukningen af vejcentrene og Vejdirektoratet opsigelse af aftalen bliver udvalgene nu hjemløse.
Skulle det betyde et endeligt for De Lokale Færdselssikkerhedsudvalg er det ikke kun embedsmænd og offentlige myndigheder der bliver sat på gaden, men også en mængde frivillige fra de organisationer, som er repræsenteret i udvalgene. Det er tæt på en katastrofe for det store frivillige arbejde, som bestemt skal have deres del af æren for den kraftige reduktion i antallet af tilskadekomne og dræbte i trafikken. Deres energi og evne til at engagere organisationer og enkelt personer i skolers, foreningers og lokalområders indsats for en mere sikker trafikafvikling kan ikke erstattes af andre. Uden det lokale engagement forsvinder et ikke uvæsentlig frivilligt bidrag til en mere sikker trafikafvikling. Uanset om der tales om alkohol, højresvingsulykker, sele- eller hastighedskampagner ser det skidt ud uden de lokale ildsjæle, hvis De Lokale Færdselssikkerheds Udvalg forsvinder.
Landsdækkende trafiksikkerheds kampagner er vores vigtigste redskab
Havarikommissionen for vejtrafikulykker har dybdeanalyseret 207 personskadeulykker og har med baggrund i disse ulykker beregnet, at trafikanternes adfærd er en medvirkende ulykkesfaktor i 99 % af alle personskadeulykker. I 44 % af disse 99 % er det alene trafikanternes forkerte eller uhensigtsmæssige adfærd der er skyld i ulykken. Kun i 1 % af personskadeulykkerne kan ulykkerne tilskrives vejforhold.
I 31 % af ulykkerne er det en kombination mellem vej og trafikant, som er årsagen til ulykkerne og i 19 % af ulykkerne skyldes ulykkerne en kombination af trafikanternes forkerte adfærd og køretøjet. I 12 % af ulykkerne skyldes ulykkerne en kombination af de tre forhold, trafikant, vej og køretøj.
Trafikanternes adfærd har altså indflydelse på hele 99 % af alle personskadeulykker. Det er derfor hensigtsmæssigt, at fortsætte landsdækkende kampagneinitiativer der kan påvirke trafikanternes adfærd. Vejtekniske tiltag er langt fra tilstrækkelig omfattende til, at kunne påvirke adfærden blandt trafikanterne.
Og hvad nu?
Vejdirektoratet har med nedlæggelsen af vejcentrene trukket sig fuldstændigt ud af det landsdækkende trafiksikkerhedsarbejde – og hvad nu? Inden kampen helt opgives - med samfundet som den helt store taber - vil KTC gerne tage del i en dialog mellem Vejdirektoratet og de øvrige interessenter omkring hvordan det livsvigtige landsdækkende samarbejde omkring trafiksikkerhedskampagner kan fortsætte.
Der er dels behov for at få afdækket størrelsen af den indsats, der nu forsvinder og dels er der behov for at få afdækket hvem der i fremtiden skal være den centrale aktør i forbindelse med gennemførelsen af de landsdækkende kampagner. Kommunerne vil gerne inddrages i denne proces og vil også gerne være med til i fællesskab at prioritere de fremtidige indsatser på trafiksikkerhedsområdet.
Et færdselsdrab koster knap 18 mio. kr. for samfundet – det har vi simpelthen ikke råd til at glemme!