Både som udførende af bygningssyn og som leverandør af drifts- og vedligeholdelsessystemet Butler har Sweco gennem en årrække samarbejdet med kommuner. Med kombinationen af kompetencer som systemleverandør og som tekniker har vi skabt gode resultater. Fællesnævneren for succesfulde implementeringer med efterfølgende udrulning af digital bygningsdrift er baseret på fire grundelementer:
Valg af software
Inden valg og indkøb af software bør den enkelte kommune nøje overveje strategien i forhold til behov, modenhed og personaleressourcer. Bør man i stedet for at købe et stort FM-system starte i et hjørne og prioritere det, der er allervigtigst, og få nogle hurtige, små succeser på plads og lære de nye rutiner, systemet kræver? Spar på softwareudgifterne og brug pengene på en solid implementering og datahøst – ikke systemintegrationer, udvikling m.v. fra dag et, det kan komme, når de områder, hvor det vil give værdi, kan peges ud.
Muligheden for udtræk og efterfølgende konvertering af bygningsdata fra et system til et større system, når et større behov opstår, er en smal sag, og økonomisk billigere end ventet.
Der er således intet at tabe, men en stor gevinst for den enkelte kommune i at investere i software i takt med organisationens udvikling.
Trinvis implementeringsproces
Uagtet størrelsen på software handler det om at få en succesfuld implementering. Trinvis implementering giver organisationen mulighed for både kommunikation og skabelsen af ambassadører. Kollegers positive oplevelser og ikke mindst oplevelsen af deres ændrede adfærd med software er altafgørende.
Valide bygningsdata
Ved implementering af digital bygningsdrift er det meget væsentligt at opleve succes fra første gang, man anvender software. Det er vigtigt, at data er korrekte, ellers skaber det usikkerhed og øget tidsforbrug til validering. Implementering af software med ældre ikke-valide bygningsdata skaber ikke en positive tilgang. Erkend behovet inden køb af software – findes valide data? Kan egne medarbejdere skabe valide data i en hverdag fyldt med projekter og driftsopgaver? Og har organisationen de faglige kompetencer til optagelse af bygningsdata?
Systematisk anvendelse af software
Efter en succesfuld proces med indkøb af software, implementering i organisationen og ikke mindst signal fra ledelsen om, at digital bygningsdrift er sådan vi arbejder, er en systematisk anvendelse af fremadrettet bygningsdrift mulig - og høst af gevinsterne.